De leerdoelen van 'Tijdvak 5: Ontdekkers en hervormers` worden behandeld in vijf opdrachten.

1. Europese expansie

Vanaf 1500 ontdekten Europese reizigers grote gebieden in Azië en Amerika die tot dan toe onbekend waren. In deze gebieden konden grote winsten worden gemaakt door handel overzee. Zo begon de macht van Europa zich over de wereld uit te breiden. Aan het eind van deze opdracht: Ken je oorzaken en gevolgen van de Europese expansie overzee. Ken je voorbeelden van manieren waarop Europeanen de nieuw ontdekte gebieden exploiteerden. Begrijp je waarom de ontdekkingsreizen belangrijke gevolgen hadden voor de hele wereld. Kun je onderzoeken en beschrijven welke uitvindingen de Europese expansie mede mogelijk maakten. Ken je een voorbeeld van een Nederlandse ontdekkingsreiziger.Tijd Voor deze opdracht heb je 30 minuten nodig.

2. Christelijke kerk

Luther en Calvijn protesteerden tegen misstanden in de christelijke kerk onder leiding van de paus. Door de Reformatie (hervorming) ontstonden nieuwe kerken in Noord- en Midden-Europa. De eenheid van het geloof ging verloren. Dit leidde tot godsdienstoorlogen. In de kerken van de Reformatie kregen gewone gelovigen meer invloed. En de paus veel minder. Aan het eind van deze opdracht: Ken je oorzaken van de splitsing in de christelijke kerk van Europa. Weet je welke rol Luther en Calvijn speelden in de Reformatie. Ken je enkele verschillen tussen katholieken en protestanten. Begrijp je waarom de Reformatie grote gevolgen had voor de hele maatschappij. Kun je kenmerken van de Reformatie herkennen in de kerken van nu.Tijd Voor deze opdracht heb je ongeveer 30 minuten nodig.

3. De Opstand

Rond 1500, in de tijd van Ontdekkers en Hervormers, was ons land nog een klein onderdeel van het grondgebied van keizer Karel V. In reactie op de maatregelen van de keizer en zijn opvolger kwamen Nederlanders in verzet en dat werd het begin van Nederland als zelfstandige staat. Aan het eind van deze opdracht: Begrijp je waarom Nederlanders in verzet kwamen tegen de regering van Filips II. Ken je de belangrijkste gebeurtenissen in de Opstand. Begrijp je het verband tussen de Opstand en andere belangrijke ontwikkelingen in deze tijd. Weet je welke gevolgen de Opstand had voor de inwoners van ons land. Kun je je inleven in mensen die betrokken waren bij gebeurtenissen tijdens de Opstand. Weet je waarom Willem van Oranje werd vermoord.Tijd Voor deze opdracht heb je ongeveer 75 minuten nodig.

4. Mens- en wereldbeeld

Aan het einde van de Middeleeuwen ontstond in Italië een nieuwe manier van leven en een nieuwe kunst. Daarin werd opnieuw een voorbeeld genomen aan de Klassieke Oudheid. In deze opdracht staat de renaissance centraal. Aan het eind van deze opdracht: Weet je wat wordt bedoeld met de renaissance. Ken je enkele oorzaken en achtergronden van het ontstaan van humanisme en renaissance. Begrijp je hoe de veranderende kijk op de wereld te zien is in kunstwerken uit die tijd. Weet je wat wordt bedoeld met een heliocentrisch wereldbeeld en ken je de namen van Copernicus en Galilei.Tijd Neem voor deze opdracht ongeveer 45 minuten.

6. Nederlandse ontdekkers

Niet alleen Portugezen en Spanjaarden gingen op zoek naar nieuwe zeeroutes naar handelsgebieden. Ook Nederlandse ontdekkingsreizigers zijn de zeeën overgegaan. Hun namen vind je nog steeds terug op de wereldkaart. Probeer eens een paar van hun spannende reisverhalen te onderzoeken. Aan het eind van deze les: Ken je enkele voorbeelden van Nederlandse ontdekkingsreizigers en hun resultaten. Begrijp je om welke redenen ontdekkingsreizigers op reis gingen, en welke moeilijkheden ze ondervonden. Kun je een vergelijkend overzicht maken van enkele belangrijke ontdekkingsreizen. Tijd Voor deze opdracht heb je 45 minuten nodig.